پیش‌‌بینی بورس فردا شنبه ۲۷ اسفند


اقتصاد 24- روز چهارشنبه بورس تهران بار دیگر شاخص های قابل قبولی را به نمایش گذاشت و توانست سود خوبی را برای سهامداران به همراه داشته باشد. رشد روز چهارشنبه بازار سهام در حالی رخ داد که نرخ ارز پس از افت نسبتاً شدیدی که دلار را تا 42 هزار تومان کاهش داده بود، افزایش یافت و بسیاری آن را نشانه ای از رکود بیشتر می دانستند. رالی بازار سهام در آخرین روز از آخرین هفته کامل سال 1401 به فعالان بازار سهام پیامی دلگرم کننده داد که می توانند چشم انداز بهبود این بازار را در سال آینده منتظر بمانند.

به این ترتیب شاخص کل بورس در روز چهارشنبه ۲.۱۳ درصد رشد کرد و توانست پس از چند روز وقفه کانال یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحدی را بازیابی کند و نشان دهد که توقف های چند روز اخیر دلیل ریزش نبوده است. مسیر دیگری در پیش خواهد بود از سوی دیگر، شاخص هم وزن که به لطف تراکنش های بهتر گروه های کوچک عملکرد بهتری داشت، توانست 2.43 درصد رشد کند. ارزش معاملات خرد که در روزهای گذشته روند نزولی داشت، در آخرین روز هفته 8750 میلیارد تومان را به ثبت رساند و از سوی دیگر پس از چند روز خروج مستمر پول از کدهای واقعی، شاهد ورود ارز بود. 671 میلیارد تومان در انبار بودیم.

کاهش شدید نرخ دلار در روزهای اخیر و نوسانات قابل توجهی که آن را تجربه کرده، با واکنش منفی بورس تهران همراه شده است و کارشناسان عمده دلیل آن را کاهش انتظارات تورمی و نوسانات نرخ ارز می دانند. بازار ارز که به دلیل آن تحلیلگران نتوانستند تصویری جامع و کامل از تحلیل آینده شرکت ها و سودآوری آنها به دست آورند. اما روز چهارشنبه به لطف توقف این روند نزولی و افزایش نسبی دلار از جمله دلایل دیگر، شاهد بازگشت تقاضا بودیم و بازار توانست روند صعودی را طی کند. در ادامه با بررسی شرایط فعلی و روندهای روزانه، بازار سهام فردا را پیش بینی می کنیم.

آرامش نسبی در بازار فردوسی

پویایی قیمت دلار در بازار آزاد طی دو هفته گذشته با نوسانات بسیار شدیدی همراه بود و در طول روز شاهد افزایش و کاهش تقریبا 2 تا 3 هزار تومانی بودیم. در ابتدای روند نزولی دلار از سقف 60 هزار تومان که با سیگنال های مثبت آژانس امنیت اتمی ایجاد شده بود، روند نزولی قوی را آغاز کرد و با اعلام توافق اوج تغییرات خود را تجربه کرد. با عربستان سعودی و امکان تبادل زندانیان با آمریکا. با انتشار این خبر ریزش دلار شدت گرفت و حتی به قیمت های زیر 43 هزار تومان هم رسید. چند روزی است که نرخ اسکناس آمریکایی به سمت بالا حرکت می کند و حتی برای مدتی به بالای 47 هزار تومان رسیده و اکنون در میانه کانال 46 هزار تومان است.

توضیحات بالا فقط به همین دلیل بود تا بتوانیم به شدت نوسانات ارزی طی چند روز اخیر پی ببریم. این مشکل سرمایه گذاران را وادار کرد تا به طور جدی وارد مرحله احتیاط شوند و قبل از سرمایه گذاری منتظر بمانند تا این حساب آمریکا در محدوده خاصی تثبیت شود. از آنجایی که بازار سرمایه همواره نسبت به نوسانات شدید نرخ ارز واکنش قابل توجهی نشان داده است، امروز با احتیاط بیشتری در عملکرد خود احساس می شود و بخش عمده ای از معکوس شدن شاخص ها و کاهش عملیات روزانه به این موضوع بازمی گردد.

با تمام تفاسیر اما اکنون به نظر می رسد فعالان بازار با توجه به توقف ریزش دلار و نوسانات کمتر تمایل بیشتری به سرمایه گذاری دارند و انتظار می رود بورس تهران بتواند وارد معاملات دو روزه شود. دوباره بدون نگرانی از نوسانات شدید ارز. آخرین بار در سال 1401 پرداخت.


جزئیات بیشتر: آیا می توانیم انتظار رشد بورس داشته باشیم؟


کاهش فشار فروش قانونی

کارشناسان از ابتدای اسفند ماه بارها از احتمال افزایش عرضه از جنبه قانونی بازار به دلیل نیاز به نقدینگی در پایان سال و همچنین تسویه وام دلالی صحبت کردند و گاها شاهد بودیم. این فشار در حین معاملات اگرچه برخی از کارشناسان نیز معتقدند که این مشکل مانند گذشته قدرتمند نیست، اما نمی توان تاثیر آن را نادیده گرفت. با توجه به نزدیک شدن به پایان سال و نیاز مردم به نقدینگی بیشتر برای هزینه های نوروزی، گاها شاهد فروش سهام و خروج پول از بازار بودیم که تا حدودی عرضه را نیز تحت تاثیر قرار داد.

اکنون می توان گفت که این مشکلات به طور کامل حل شده است. تنها دو روز کاری تا پایان سال جاری باقی مانده است و هلدینگ ها و شرکت ها دیگر نیازی به پول نقد برای تسویه حساب ندارند و به دلیل قانون برداشت دو روزه در دفاتر کارگزاری، افراد حقیقی فرصت برداشت وجه خود را ندارند. قبل از شروع سال جدید؛ بنابراین می توان انتظار داشت که در بازار فردا شاهد فروش بسیار کمتری نسبت به روزهای گذشته باشیم و تقاضا می تواند بازیگر اصلی بورس تهران باشد.

نگاهی به روندهای روزانه

همانطور که در تصاویر زیر از عملکرد روزانه شاخص کل بورس و همچنین ارزش و تعداد سفارشات خرید و فروش مشهود است، بورس از ابتدا روز چهارشنبه را با قدرت خوبی آغاز کرد و توانست این روند را ادامه دهد. تا آخر تعداد صف های خرید و فروش نیز به وضوح نشان می دهد که قدرت تقاضا بسیار بیشتر از عرضه بوده است.

پیش بینی بازار سهام فردا شنبه 6 اسفند

پیش بینی بازار سهام فردا شنبه 6 اسفند

پیش بینی بازار سهام برای فردا

با توجه به نکات بالا، انتظار می رود بورس فردا به مسیر صعودی خود ادامه دهد، مگر اینکه شاهد اتفاق مهمی در حوزه سیاست یا بازار ارز باشیم.

منبع: اقتصاد فردا