پایانِ سمند؛ نگاهی به تاریخچه اولین خودروی ملی!

یاتاقان نوعی چرخ دنده ی هماهنگ کننده به شمار می آید. مکانیزم گیربکس های نیمه خودکار مبنی بر جعبه دنده ی دستی است که روند تعویض دنده و کلاچ گیری را از طریق قطعات الکترومکانیکی تکمیل می کند. چرخ دنده خودرو در مجموعه گیربکس یا همان جعبه دنده خودروی ما حضور دارند و وظیفه انتقال قدرت از موتور به چرخها را برعهده دارند. حتما تا به حال به حرکت کامیون ها دقت کرده اید که در شروع حرکت با وجود صدای دور موتور بالا، چرخ های آنها به کندی شتاب می گیرند و این پدیده به علت نسبت انتقال بالای دنده یک آنها می باشد زیرا طراحان گیربکس کامیون باید نسبت انتقال گیربکس را به قدری بالا ببرند تا کامیون بتواند با چند تن بار ، در سربالایی به حرکت درآید. در واقع شخص راننده با فشردن پدال کلاچ، روند انتقال نیرو از موتور را به چرخ دنده ها در حالت خلاصی تفاوت تیپ‌های 206 قرار می دهد.

در این فرایند وظیفه ی کنترل جا به جایی شفت میان دنده ها بر عهده ی پدال کلاچ است. جدیدترین فناوریهای مکانیکی در این نوع جعبه دندهها به کار گرفته شده است. تاکنون (۲۶ شهریور ۱۴۰۲) حدود ۵ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده که تعدادی از این خودروها هنوز در گمرک است. چرخ دنده مخروطی و چرخ دنده حلزونی نوع دیگری از انواع چرخ دندهها هستند که ممکن است در جعبه دنده خودروهای مختلف حضور داشته باشند. در طول چرخش ماهک، قسمت خمیده ی آن در شیار های کشویی دنده چفت می شود و زمینه ی تنظیم سرعت خودرو را فراهم می کند. در گیربکس استاندارد، قدرت خروجی از موتور خودرو، به وسیله ی چرخ دنده و سفت دنده میان چهار چرخ اتومبیل جریان پیدا می کند. سال ۹۹ خودروساز ایرانی، خبر از طراحی و تولید یک کراساوور با نام اولیه داده بود و در این مدت تصاویری رایانهای از آن منتشر شده بود تا اینکه در ۵ تیر ۱۴۰۱، نمونه اولیه ریرا ایران خودرو با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت رونمایی شد. دنیای اقتصاد نوشت:پرونده واردات خودروهای کارکرده که به دلیل ابلاغ نشدن آییننامه آن از سوی دولت، بهنوعی مسکوت مانده بود، با اظهارات اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت در آستانه بسته شدن قرار گرفته است.حدود 9 ماه از تصویب قانون واردات خودروهای کارکرده در مجلس شورای اسلامی میگذرد.  ​​​.

گیربکس های اتوماتیک در انواع مختلفی نظیر ، ، و تعبیه می شود. از محور کلاچ با عنوان شافت ورودی نیز یاد می شود. این قطعه به موجب نیروی دریافتی از دسته دنده و میل ماهک روند چرخش را آغاز می کند. میل ماهک میله ای فلزی متصل به دسته دنده و ماهک است که به موجب نیروی راننده، تغییر می کند. دسته دنده اهرمی در قسمت کابین خودرو است که در راستای تعویض دنده، به صورت دستی و خودکار مسیری به شکل را طی می کند. خودروهایی که تا قبل از ابلاغ این آییننامه میتوانستند در مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی تردد کنند، به شرط پرداخت همه عوارض و بدهیهای مربوط و حقوق ورودی (شامل حقوق گمرکی و سود بازرگانی مصوب) و داشتن معاینه فنی متصل سامانه سیمفا، با رعایت قوانین میتوانند پلاک ملی دریافت کرده و وارد سرزمین اصلی شوند. پس از قانونی شدن واردات مجدد خودرو در سال ۱۴۰۱، آییننامهای تحت عنوان آییننامه واردات خودرو تدوین شد اما در هیچ یک از مفاد آن، خبری از شرط صادرات قطعه یا خودرو نبود. در اواخر دهه ۷۰ شمسی و اوایل دهه ۸۰ ایران خودرو اقدام به ارائه نسخهای فیسلیفت و لوکستر از پژو ۴۰۵ کرد که ابتدا با نام سفیر، سپس پرشیا و در نهایت پژو پارس راهی بازار کشورمان شد.

اگرچه پژو پارس از قوای فنی مشابه با پژو ۴۰۵ (موتور ۱۸۰۰ سی سی) بهره میبرد، اما یک نسخه خاص از آن به نام برای چند سال به بازار آمد که از پیشرانه ۱۶ سوپاپ مشترک با سیتروئن زانتیا نیرو میگرفت. سازمان ملی استاندارد، در دستورالعملی، فهرست برندهای مجاز برای واردات خودرو کارکرده مرکز را اعلام کرد. در بین دنده های کشویی و یاتاقان های گیربکس جسمی حلقه ای از جنس فلز وجود دارد که روند اصطکاک و چفت شدن قطعات را تسریع می بخشد. گیربکس اتوماتیک از سنسورهای الکترونیکی برای بررسی سرعت خودرو و تعویض دندهها استفاده میکند. اما روشنی مقدم با اعلام آنکه هیچ مشکلی برای ارائه خدمات به این خودرو پس از حذف تولید وجود ندارد، اظهار داشت: در صورت حذف هر یک از محصولات از خط تولید امکان ارائه خدمات تا ۱۰ سال وجود دارد و این امر در خصوص زانتیا نیز صدق میکند به همین دلیل دارندگان آن نباید نگران چگونگی ارائه خدمات پس از حذف تولید این خودرو باشند.